Až do března roku 1939 se v Českých zemích jezdilo vlevo. Německá okupace a převážný výskyt Němců v českých městech přeorganizovala provoz na pravosměrný. Byly ale volanty před orientací provozu vpravo napravo?
Jaká byla skutečnost?
Vlastně to tak úplně pravda není. Dokonce i filmy, které byly natočené na našem území ještě před válkou, mají ve své výpravě auto s volantem nalevo.
Historie směru provozu
Většina lidí si myslí, že v 39. roce prostě proběhl skok mezi orientací provozu, ale není to pravda. Na tento krok se České země připravovaly už od poloviny roku 1926. Československo se ke změně směru provozu zavázalo mezinárodním kompaktem, jakkoli v této dohodě nebylo uvedeno, kdy se tak v realitě stane. Až o pět let později se objevila vyhláška, že k této změně dojde, a to do pěti let. Ovšem ani v tomto časovém horizontu se vůbec nic nezměnilo.
Mnichov
Všechno změnil listopad 38, kdy byl vydán rozkaz zavést do půl roku pravosměrný provoz. Ve vyhlášce stálo, že se tak musí učinit do prvního května následujícího roku. Avšak situace se stala nepředpokládatelnou hned o čtyři měsíce později. Patnáctého března roku 1939 byly Čechy, Morava a Slezsko anektovány německým vojskem a doprava byla převelena z levosměrné na pravosměrnou během dvou dnů. Jedinou výjimkou v tomto pravidle mělo hlavní město Praha. Zde se kvůli rozsáhlé tramvajové síti muselo čekat až do šestadvacátého března.
A volanty?
Jak to tedy bylo s těmi nešťastnými volanty? Pravda je taková, že asi pět českých podniků vyrábělo automobily s volantem nalevo, a to dávno před vypuknutím druhé světové války. Jednalo se o značky Praga, Aero, Walter, Jawa a Wikov. Kromě těchto značek k nám ovšem byly dováženy zahraniční vozy, také s volantem nalevo, jak to známe dnes.
Ale nebyly to jenom zahraniční firmy – pokud měla například Tatra nebo Škoda zakázky do zahraničí, nebáli se nabídnout automobily s volantem nalevo i domácím odběratelům. A podle záznamů z archivu automobily Škoda Auto, po této změně, tedy po 39. roce, kdy se začalo jezdit napravo, se objevovali zákazníci, kteří si přáli tuzemské vozy vyrábět s volantem vpravo (např. model Škoda 932 z roku 1932).