Nepoužívám nijak často neslušná slova, ale když jsem zjistila, že prý to není fáma a že to prý skutečně myslí vážně, našla jsem jich docela dost ve své slovní zásobě. A to když jsem se dozvěděla, že prý nám politici hodlají v Evropské unii od roku 2035 zakázat prodej a tím de facto i výrobu nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacími motory. Našli pro to samozřejmě zdánlivě krásné zdůvodnění, a to to, že se musí snížit naše uhlíková stopa a že nemáme takovým typem vozidel ničit naši přírodu a zhoršovat klima, ale tím si u mě nepolepšili. Protože už se o tom kdysi v teoretické rovině mluvilo a našly se už tenkrát nedostatky.
Prý by se mělo přejít na elektromobily. Jenže co když takový elektromobil uvízne v koloně jako dnešní auta? Bude tam stát, až mu dojde elektřina, a pak už se celá taková kolona nerozjede. Dokud se auta zase nenabijí, jenže jak je nabít, když budou stát třeba někde na dálnici?
A co teprve v zimě? V dnešních autech se řidiči zahřejí, ale co v těch elektrických? Baterie jim na to stačit nebude. A to si jako budou vozit kamna a zásobu dřeva?
A co když někde dojde třeba po bouřce k výpadku proudu? Kde si lidi nabijí svoje auta potom? Vzpomeňte si, kolikrát čteme o tom, jak je ještě několikátý den po řádění přírodních živlů iks domácností bez proudu!
A tak to dobře nedopadne. Elektromobily nejsou dokonalé, a když se nebudou smět prodávat nová tradiční auta, bude se čile obchodovat s těmi současnými. Která budou samozřejmě stárnout a měnit se ve vraky, které budou pořád nebezpečnější v provozu. Jestli se do nich vlastně bude prodávat palivo. O tom politici nemluví. Zatím. A taková auta budou nemoderní, poteče z nich jako z každých vraků olej a kdeco, a tím teda přírodě určitě nepomůžeme.
Ale snížíme uhlíkovou stopu. Jestli nakonec nebudeme vydechovat moc CO2, až budeme funět, až budeme místo aut chodit pěšky i do těch největších dálek.